רספונסיביות היא, במילים אחרות, התאמת האתר שלכם לכלל המכשירים הקיימים בהם ניתן לצפות בו.
כששואלים אותנו מידי פגישה שלישית "יש תנועה לאתר שלנו, למה לא מגיעים לקוחות?" אנחנו מיד ניגשים לנתח את האתר. ובאמת, אנחנו פוגשים באתרים מדהימים שאנשים יצרו, עם כל היכולות המתקדמות ביותר, מעוצבים ברמה גבוהה מאוד ובעלי תוכן עתיר ומשובח. אבל בחלק ניכר מהפעמים התשובה מסתכמת ברספונסיביות של האתר שלהם בכלל, ובהתאמתו למובייל בפרט. מה זה רספונסביות, למה זה חשוב ואיך כל זה קשור אליכם? ננסה לענות על כל השאלות הללו בשורות הבאות.
נתחיל מההיסטוריה
לפני שנים רבות, איי שם בתחילת שנות ה-2000 של המאה הנוכחית, הגיח לחיינו מכשיר קטן ונחמד שנקרא Iphone. ה-Iphone הזה, שהשיקה לראשונה חברת Apple המפורסמת, סימן את תחילתה של מהפכה. מהפכת המכשירים החכמים. תאמינו או לא, לפני ה-Iphone היו מכשירים נוספים עם מסך מגע, אפילו כאלו עם חלק מהיכולות של ה-Iphone. מה שייחד ובידל באופן מהותי את ה-Iphone הסתכם לשני דברים עיקריים. הראשון הוא העיצוב שלו, השני הוא היכולות המתקדמות שהיו בו, ביחס לקדמה בזמנו. הבה נצלול אל היכולות שלו. ה-Iphone הראשון בסדרה היה בעצם, גם המכשיר הנייד הראשון שאפשר לאנשים לגלוש באינטרנט בצורה סבירה ויחסית נוחה לביצוע. (תזכורת קלה, לפני ה-Iphone, המסך הכי גדול שהיה בשוק היה בגודל של מחשבון כיס ממוצע). מאותו רגע ואילך, הטכנולוגיה השתכללה והתפתחה בקצב מטאורי וכיום אנשים גולשים באינטרנט בעיקר דרך מכשירים ניידים (טלפון סלולרי, טאבלט, מחשב נייד) וכמעט ולא משתמשים במחשבים נייחים (הקופסה הזו שהייתה לכם בסלון או בחדר, זו ששיחקתם בה שולה מוקשים).
אז איך כל זה מתקשר לרספונסיביות בכלל?
רספונסיביות
בעברית: תגובתי. (מסתבר שהאקדמיה ללשון עדיין לא אימצה את התרגום, אז לקחנו את המושכות). קחו תמונה שיש לכם על הקיר ותדמיינו שהגודל שלה משתנה בהתאם לגודל הקיר. אם תעברו לדירה קטנה יותר היא תקטן ואם תעברו לדירה גדולה יותר היא תגדל. האיכות שלה לא תשתנה, גם לא המבנה שלה (מלבן, מרובע, מעוין), רק הגודל. זה ההסבר ה"לא טכנ"י למושג רספוסנסיביות. הטכנולוגיה הזו, ה"תגוביות" של האתר שלכם, מאפשרת לכם להימנע מלעצב ולתכנן את האתר שלכם לכל מכשיר עלי אדמות. חשבו על זה, הרי זה מטורף, בייחוד כשנדמה שבכל שבוע יוצא מכשיר חדש. כך תוכלו לבנות גירסת אתר אחת שתזהה את גודל המסך של המכשיר ממנו האתר נצפה ותגיב בהתאם לגודלו. בתהליך, המערכת תזיז ותסדר את כלל האלמנטים בעמוד כך שיתאימו לאופן קריאה וגלישה נוחה. למשל, אם יש תמונה גדולה בעמוד הבית, עליה להתכווץ בהתאם, תוך שמירה על הממדים והאיכות שלה, ולהתאים במיקומה למסך הסמארטפון או הטאבלט ממנו צופים בה. נדרש ניסיון כדי להבין מה בדיוק צריך להיות באתר אינטרנט איכותי. עלינו להבין על מה אפשר לוותר כדי שהוא יהיה מותאם לכל מכשיר ובכל זאת יענה לצרכים של הגולשים מתוך הבנה שלמרות שכיום ניתן ליצור אתר תגובתיים, עדיין ישנם אלמנטים שלא ייראו טוב באתר אינטרנט הנצפה דרך הסמארטפון או הטאבלט.
למה לי להשקיע באתר רספונסיבי?
אחרי שלמדנו שיעור בהיסטוריה ואת המהות של אתר תגובתי, ניתן לומר כמעט בביטחון מלא שלהשקיע באתר לא רספונסיבי זה כמו לקחת את הכסף שלכם ולזרוק אותו לפח. מכיוון שרוב הגלישה באינטרנט נעשית דרך מכשירים ניידים, הגולשים שיכנסו לאתר שלכם (לאחר כל העבודה הקשה שעשיתם כדי להביא אותם לשם) יתאכזבו לגלות שהוא לא קריא בסמארטפון או הטאבלט שלהם וינטשו אותו מיד. מחקרים מראים שהזמן שלוקח ללקוח להחליט אם להישאר באתר או לנטוש אותו מסתכם בכמה שניות בודדות. אם בפרק הזמן הקצרצר הזה הגולש מזהה שהאתר לא תגובתי, כמו שהוא מצפה שיהיה, הוא ככל הנראה יעזוב.
נניח שעבדתם קשה כדי לתכנן אתר מדהים. השקעתם מחשבה במסע שהלקוח צריך לעבור בתוכו והזנתם אותו בתוכן מעניין לקריאה, כך שהגולש יעבור מכתבה לכתבה, דרך מסלול מוגדר. חוסר ההתאמה של גודל המסך שלכם למכשיר ממנו הגולש צופה באתר, גם אם הוא כן יחליט לנסות ולהישאר, יגרום לו פשוט לא לבצע את הפעולות שאתם רוצים שהוא יבצע. הוא יוכל לגדיל את הטקסט בצורה שתהיה לו נוחה לקריאה, אבל כנראה יפספס את הכפתור שאומר "לכתבה הבאה".
השורה התחתונה
הניחו יסודות איתנים ויציבים לאתר שלכם. בנו אותו עם מחשבה על הפרטים הקטנים וותרו על אלמנטים שעלולים להיות לא רלוונטיים לגולשים הפועלים מהטלפון הנייד שלהם. בייחוד אם האתר שלכם לא מצריך גלישה מהמחשב הנייד/נייח כדי להעניק לגולש את החוויה המלאה. הדקויות, הפרטים וההחלטות הכרוכות באפיון האתר, מה להכניס אליו ומה לא - נוכל לעשות יחד.