לוחות המודעות שחלשו על פני הרחוב והשדרות המרכזיות עברו הסבה חדה לעולם הווירטואלי. אם נרצה לתאר מהו אתר לוחות בצורה הטובה ביותר נוכל פשוט לומר "יד 2", "פרויקט אגורה" או "WinWin". בבניית אתרים מסוג זה, החשיבה האסטרטגית והעיצובית העומדת מאחורי החלק באתר הנועד לגולשים המפרסמים מודעות, שונה מהחשיבה העומדת מאחורי החלק הנועד למחפשי המודעות.
האינטרנט מלא באתרי לוחות, ונדמה שלכל קטגוריה שעולה בראשנו אפשר לבנות אתר לוחות ייעודי ממש. בשונה מ"יד 2" או "אגורה" המפורסמים, יש אתרי לוחות נישתיים יותר, המכוונים עצמם לקטגוריה ממוקדת או לקהל יעד מאד ספציפי. אין כמו דוגמה טובה להמחשה, אפילו 3. Petnet למשל, הוא אתר לוחות המשמש לפרסום בעלי חיים לאימוץ או מסירה. PickApp שם לעצמו כמטרה לחבר בין אנשים המחפשים טרמפים באמצעות לוח מודעות ואפשרות לחיפוש נרחב של טרמפים בכל הארץ ו- NegevJobs משמש כאתר דרושים המאפשר הן למחפשי עבודה והן לחברות המגייסות עובדים באיזור הנגב להיפגש וליצור אינטראקציה דרך האתר עצמו ובעזרת פרסום מודעות.
מה עושים עם זה
אתר לוחות יכול לשמש את בעליו כדי למשוך תנועה רבה של גולשים אל האתר. איך זה יכול לעזור לו? שאלה מעולה. במקביל למלאכת איסוף המידע המתבצעת באתרים אלו, הרבה אתרי לוחות מאפשרים למפרסמים שונים לפרסם מודעות (שאינן קשורות בהכרח לאתר הלוחות עצמו) ולהרוויח יחד איתם משלל התנועה שנוצרת. אגב, השמיים הם הגבול במקרים כמו אלו. עם קצת מעוף, יכול לדוגמה בעל מכון כושר שיש ברשותו אתר (המפרסם את המכון שלו) לקום בוקר אחד ולהקים אתר לוחות לציוד ספורט יד שנייה, לחבר בין שני האתרים ולהשתמש בתנועה הנוצרת מאתר הלוחות כדי לקדם את האתר של מכון הכושר שלו (2 עולמות תוכן משלימים).
איך נוצרת תנועה
אתר לוחות איכותי עונה לרוב על צורך ממשי הקיים בשוק ומעניק לו פתרון נוח לשימוש. לרוב, על הפיתרון הזה להיות פשוט וידידותי ולעתים (תלוי במטרת האתר) רצוי שהוא יפנה לקהל רחב של משתמשים (גם לאלו שאינם בעלי ידע טכנולוגי נרחב). אפשר לראות את אתר הלוחות כמתווך, המחבר בין אנשים או גופים כלשהם לקהל היעד שלהם.אלו המחפשים שירות או מוצר מסוים ואלו המציעים אותו. אם כך, התנועה אל האתר עשויה להיווצר מקישורים הפזורים ברחבי הרשת. בלוגים הקשורים לעולם התוכן של אתר הלוחות שלכם יכולים לשמש כלי מעולה ליצירת תנועה, כמו גם קישורים באתרי לוחות בקטגוריות מקבילות או משלימות לשלכם. Petnet למשל, יוכל לפרסם קישור לאתר לוחות המציע שירותי "דוגווקרים", וטרינרים או מאלפים, וכך להגדיל את התנועה ההדדית לשניהם. הרי כשבונים אתר ורוצים לקדם אותו בגוגל, נהוג לקשור אותו לאתרים אחרים על מנת להגדיל לו את החשיפה האורגנית.
השורה התחתונה
אם יש לכם רעיון לאתר לוחות, כל שעליכם לעשות הוא למצוא את הפרנטר הנכון לבנות איתו את האתר שלכם. חשוב לשים לב שהחברה שאתם שוכרים את שירותיה יודעת לשאול את השאלות הנכונות, להיות קשובה וסבלנית ובעלת הבנה בנושא זה.
ודאו שקיימת התייחסות לנושאים חשובים כמו:
- בניית אסטרטגיה הכוללת תכנית עבודה מפורטת
- הגדרת קהלי יעד ופילוח לתת קהלים
- אפיון האתר טרם בנייתו
- הגדרת הקטגוריות השונות
- הגדרת החלק הנועד למפרסם והפרדתו מהחלק הנועד לגולש
- אזור אישי המאפשר ניהול משתמשים, הן מפרסמים והן גולשים
- אפשרויות חיפוש מתקדמות, כמו גם יכולות סינון לחיפוש ממוקד
- תוכן המעניק ידע על התחומים בהם נוגע אתר הלוחות שלכם, בין היתר לקידום אפקטיבי בגוגל